vrijdag 8 februari 2013

The making of... latjes

Peet, je vertelt onzin, je maakt mensen in de war.
Het zal je maar gezegd worden. Zwaar beledigd informeerde ik waar die onzin uit bestond.
Je noemt alles gele latjes en paarse streepjes, zo heten die dingen niet.

Het is geel en paars, het zijn latjes en streepjes, wat is daar onduidelijk aan? Een diepe zucht viel mij ten deel, en een resoluut... geef mij je I-pad eens, ik leg zelf wel uit wat jij zo cryptisch omschrijft als gele latjes en paarse streepjes.

Lieve lezers.

Petra omschrijft alles zeer cryptisch, niet altijd echt duidelijk
 
Het gele latje is een gereedschapje waarmee je een exacte kwart inch vanaf je naald afmeet.
 
Het paarse stripje is het hulpstukje , de geleider, waarmee je die kwart inch zichtbaar maakt op je naaimachine. Heel handig om exact een kwart inch te naaien zonder dat je hoeft te turen op je kwart inch voetje.
 
Bij het gebruik van een kwart inch voetje gebeurt het meten pas heel dicht bij de naald waardoor er, als er een correctie nodig is, meteen een hele scherpe correctie gemaakt moet worden. Het gebruik van de paarse strip (waarbij je de stof al heel vroeg rustig langs kunt laten lopen) zorgt ervoor dat je veel meer ontspannen aan het naaien bent. Als groot bijkomend voordeel is het resultaat gelijkmatiger en daardoor ook veel preciezer.

Het gele latje heet niet echt geel latje. het heeft een normale naam. Sewing machine seam guide

En de paarse streepjes heten gewoon Sewing Edge

Dus als Petra u het gele latje en de paarse streepjes aanraadt, dan bedoelt ze die handige hulpstukjes.

Groetjes
Evy

Pfffff, wat een namen. Die ga ik echt niet onthouden hoor. Het is geel en paars, het zijn latjes en streepjes.....

Morgen ga ik verder met HET project. En oh ja, daar gebruik ik een ander geel latje voor. Ik leg het wel uit, morgen...
 
 
Groetjes
Petra

 

 

 

6 opmerkingen:

  1. Ik sta tegenwoordig met plezier vroeg op. Heerlijk om de dag te beginnen met jullie blogje (ën twee keer per week die van Jeannet)
    Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar de quilt.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Streepjes of niet ze lijken me wel handig:-):-):-) tot strakkies bij de koffie:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Petra, gelukkig kan ikje nog steeds goed volgen hoor , het is een fantastisch hulp middeltje dat groene latje en paarse stripje.
    Nog een fijne dag doei tot vanmiddag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat Evy het even uitlegt. Maar ik ben bang dat ik in de winkel ga vragen naar het gele latje en het paarse streepje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. haha, heel mooi, ik wist toch wel wat Petra bedoelde, met de foto's erbij is het helemaal duidelijk, maar toch bedankt voor je goed uitleg. groetjes uit luxemburg
    Carla Meysembourg

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gelukkig zijn we nu helemaal goed op de hoogte gebracht door Evy maar Petra jou uitleg was ook oké,groetjes Annie.

    BeantwoordenVerwijderen

        Lieve mensen, We gaan het weer een keer doen... onze beroemde gra...